De tijd vliegt voorbij!! - Reisverslag uit Windhoek, Namibië van Carlot Kuipers - WaarBenJij.nu De tijd vliegt voorbij!! - Reisverslag uit Windhoek, Namibië van Carlot Kuipers - WaarBenJij.nu

De tijd vliegt voorbij!!

Blijf op de hoogte en volg Carlot

06 April 2017 | Namibië, Windhoek

Hoi lieve mensen in Nederland,

Na een paar weken geen blog geschreven te hebben, schrijf ik er vandaag toch maar weer een. Ik ben hier alweer meer dan 5 weken, vermaak me nog steeds erg goed en ben volop aan het genieten. Afgelopen week is hier de klok een uur terug gezet omdat we hier de wintertijd ingaan, toch is het hier gemiddeld nog zo’n 30 graden per dag, echt heeeel vervelend haha.

Na stage te hebben gelopen op de afdeling Peadiatrics zijn Eline en ik naar de afdeling General Surgery gegaan. Hier hebben we veel verschillende wonden gezien en ook de manier waarop deze schoon worden gemaakt. In Nederland moeten deze diepe wonden steriel schoon gemaakt worden en daarna steriel verbonden worden. Hier in Namibië trekken de verpleegkundigen de steriele handschoenen al niet steriel aan dus daar gaat het al fout. Soms worden wonden met groene zeep schoon gemaakt, andere keren wordt er alleen nieuw verband op gedaan. We hebben wonden gezien die zo groot waren dat je er meerdere vuisten in kon steken. Wel triest om te zien dat deze wonden niet of nauwelijks genezen vanwege de slechte wondzorg. Ook hebben we een dag op de OK meegelopen en verschillende operaties gezien. De operatiekamers hier zijn redelijk modern en men probeert hier zo steriel mogelijk te werken.
Na een week zijn we naar de afdeling Maternity gegaan, dit is een soort kraamafdeling. We hebben verschillende bevallingen en keizersneden gezien, veel geleerd over zwangerschappen en bevallingen, ik heb geleerd hoe ik moet voelen hoeveel ontsluiting iemand al heeft en mocht de vliezen van een vrouw breken. Op deze afdeling lopen erg veel stagiaires. ’s Ochtends wordt eerst snel de overdracht gedaan. We lopen dan met gemiddeld 10/15 verpleegkundigen en stagiaires langs alle kamers. Meestal wordt de rapportage van de nachtdienst gewoon voor gelezen en verstaan we vrijwel niks van hun overdracht. Na de overdracht komt nog een groot deel van de stagiaires of verpleegkundigen binnen en wordt een indeling gemaakt op welke kamers je die dag staat. Meestal duurt dit zo’n half uur waarin niemand iets staat te doen. Op sommige dagen zijn er zo veel mensen dat we met ongeveer 30 verpleegkundigen/stagiaires op de afdeling staan waar ongeveer 20 patiënten liggen, als de afdeling al vol ligt. Het komt op deze afdeling voor dat het erg rustig is omdat er geen vrouwen gaan bevallen, waardoor sommige dagen saai zijn en we de meeste tijd pauze nemen. De stagiaires in Namibië lopen ongeveer 2 tot 4 weken stage op een afdeling en gaan daarna naar een andere afdeling, waardoor zij erg veel zien en veel kunnen leren. Zij mogen ook direct erg veel doen zoals zelf bevallingen leiden op hun eerste stage dag, erg verschillend in vergelijking met Nederland. De mentaliteit hier is ook totaal anders, de meeste mensen denken dat altijd alles wel goed komt en dat stress niet nodig is. Wanneer iets fout gaat is het gewoon je tijd nog niet en komt jouw tijd ooit nog wel. Volgende week gaan we naar de afdeling Casualty, dit is de spoedeisende hulp. Hier heb ik erg veel zin in en ben erg benieuwd hoe het daar gaat.

Voor de rest vermaken we ons prima in onze vrije tijd. We moeten opdrachten doen voor school maar daarnaast zijn we veel aan het relaxen en van de zon aan het genieten. Ook wordt hier in Windhoek carnaval gevierd, waar we natuurlijk even naartoe moesten om te kijken. Carnaval ofwel karneval zoals ze dat hier noemen, wordt vooral gevierd door de Duitse Namibiërs. Wij hadden ons verkleed maar eenmaal daar aangekomen bleek dat niemand verkleed was behalve de prins/prinses en de dansmariekes. Het was wel een erg gezellig feestje met Duitse carnavalsmuziek en natuurlijk een aantal biertjes. Verder zijn we in het weekend uitjes aan het plannen zoals naar Erindi, Sossusvlei, Daan Viljoen en nog een paar dingen meer. Dit weekend gaan we naar Dusternbrook, dit is een soort natuurpark waar we een nacht gaan kamperen. We hebben gepland om een game drive en een cheetah en leopards tour te gaan doen. Hopelijk zien we hier genoeg mooie en wilde dieren. We hebben er in ieder geval erg veel zin in!

Lieve groet,
Carlot

• 25 April 2017 - 13:16

Betsie Van Putten:

Hoi Carlot. Weer een leuk verslag van afgelopen weken. Aan het begin denk je dat je daar op vakantie bent, gezien alle reisverhalen. Maar ik weet dat jullie ook druk bezig zijn met stage, stageopdrachten en ervaringen opdoen. Veel succes de komende tijd nog. En ook wij verheugen ons op onze reis richting Windhoek. Gr. Betsie.